onsdag 19 december 2012

Tomtetåget och nya mål

Oj, hur ska jag kunna sammanfatta min helg. Jag hade sett fram emot tomtetåget länge och försökt att träna på bästa sett för att klara av loppet. Hela sträckan är på 45 km. Tyvärr fick jag inte den uppladdningen som jag hade tänkt mig då jag blev däckad i maginfluensa i början av veckan. Men jag ville verkligen springa så på lördagen begav jag mig i mina tomtekläder mot Jönköpings station. Jag kände ingen innan så lite nervöst var det allt. Men allt kändes bra och efter lite ihopsnack så började vi loppet. Underlaget var väl inte det bästa då det inte var plogat någonstans, benen fick jobba hårt men kul hade jag:-) Första stoppet va efter 9 km, hit hade jag inga problem och kroppen kändes bra. Efter 18 km var nästa stopp Café kackel och nu ett lite längre stopp med kaffe och smörgås, jag kände mig lite stum i benen menn vill ändå fortsätta. Dock kände jag redan efter någon km hur jag fick mer och mer ont i min höft så vid cirka 20-21 km fick jag kliva av. Jag fick sällskap en stund men sedan hoppade jag in i följebilen. Jag åkte bilen till Gränna, där ombyte väntade och lite påfyllnad av energi. På färjan över snackade jag och en kille jag började prata med i följebilen i hop oss om att va fasen visst skulle vi fixa de sista km fram till vandrahemmet. Höften som jag hade haft riktigt ont i kändes nu bra och de 5 km kändes bra. Jag fick i hop cirka 26km. Visst hade jag önskat att jag kunnat fullfölja loppet men kroppen orkade helt enkelt inte.

När jag fått min nyckel och kommit till rummet träffade jag min rumskompis för helgen, Josefine från Norrköping. En jättetrevlig tjej. Efter att ha bastat och fixat i ordning sig så var det dags att träffa resten av löparna för ett gott julbord, mums!! Efter julbordet så dansade alla loss. Efter en god frukost dagen efter så var det dags att begte sig mot färjan och transport hem. Jag hade sådan tur att Grännabussen åker nästan ända hem till mig. Jag var ganska seg när jag kom hem men jisses va roligt jag haft och va många nya människor som jag fått chansen att lära känna.

Nu är det snart ett nytt år och nya mål som ska sättas. Jag har alltid drömt om att innan jag fyller 40 år så ska jag minsann ha sprungit ett maraton så 2014 hägrar det målet dock vet jag inte riktigt vart jag ska springa, får suga på den karamellen lite till. Men 2013 ska jag springa lite smålopp, Göteborgsvarvet och sommartåget. Målet är att komma under 2 timmar på varvet och att springa hela sträckan på sommartåget så blir det att träna och åter träna. Blir förstås mycket fokus på löpningen men ska få in en del styrketräning också för att bygga upp bålen.

Den här bloggen kommer till största delen handla om min träning men också om familjen och min vardag. Hoppas ni kommer gilla det jag skriver.

Kram på er:-)

2 kommentarer:

  1. Kul att få följa din löpning via blogg. Det kommer säkert peppa många typ mig själv ibland när man är i en träningssvacka.
    Keep the good work/

    SvaraRadera